Fra Viborg til Padborg

Markedskongen

Tekstboks: Hærvejen

Hærvejen tur Start søndag den 10 juni

Vi startede kl. 16,30 og kørte mod Sorø hvor vi lavede lidt aftensmad.

Derefter kørte vi til Lundeskov på Fyn hvor vi overnattede på en gård som vi tidligere havde besøgt.

Mandag fortsatte vi mod Viborg

Vi startede besøget i Viborg med en sejltur på søerne med turbåden Margrete 1. fin tur på en times tid. Da vi nyligt havde været i Viborg og set Domkirken M.M. Fortsatte vi til Papirfabrikken som desværre lige var lukket.

Vi fortsatte mod hærvejen hvor den startede lidt uden for Viborg Her var en gammel tromlesten som markerede Hærvejen.

Vi kørte gennem Dollerup bakker som var et flot syn.

Vi så også Hall Hovedgård hvor der var en lille udstilling i laden

Vi fandt en god overnatningsplads ved Karup put an take sø. Rigtig fin plads.

Tirsdag startede vi med et besøg i Mønsted kalkmine. Der ar både film om minens opståen

Samt et multimedie show inde i selve minen Rigtig flot

Derefter blev det Finnerup lade med mindesten over Kong Erik Klippinge

Næste stop var Lyshøj med A Bindstue et rigtig godt lille museum vi fik en god  snak med kustoden.

Vi så også den lille kampestens kirke.

Derefter blev det museumsbanen og en gammel købmandsgård i Vrads.

I Nørre Snede Handlede vi lidt hvorefter vi kørte til Gadbjerg for at overnatte

På en gård

Onsdag efter morgenmaden kørte vi de 2,5 km til Løveparken i Givskud: her var vi i 3-4 timer en rigtig god dyrepark hvor man kørte rundt med stop og gåture undervejs. Det var inponerene med de store anlæg dyrene havde.

Fra Givskud gik det mod Jelling for at se de store gravhøje og de to runesten. Vi så også kirken som er en blanding af ny og gammelt men ganske pænt.

Næste stop var Egtved pigens grav. Vi så gravhøjen samt det lille museum der.

Der efter ville vi til Randbøldal museet. Vi kørte lidt galt og kom ud ad et par markveje men endte ved alle tiders fiske søer der var rigtigt flot. Vi kom på ret vej igen og kom forbi den gamle Købmandshandel i Bindeballe

Randbøldal museet som vi lige nåede inden lukketid. Det var et gammelt fabriksmuseum om vævning og papir fremstilling Der var også sjove opstillinger af forskellige vand møller.

Vi fortsatte til Bække det små regnede. Men vi fandt Klebæk høje. Og Hamborggårdsstenen.

Derefter kørte vi mod Jels For at overnatte.  Spiste aftensmad på en rasteplads undervejs.

Torsdag vi startede med et besøg Jels mølle. Vi kørte derefter mod Vojens her så vi først en gammel Jættestue og et Bronzealderhus. Her var der oplysninger om et Klokkemuseum og et .Skolemuseum  i nærheden. Der stod der var åbent kl. 11,00 så vi besluttede at tage derud. Undervejs besøgte vi en genbrugsbutik og købte et par småting, vi måtte også spørge om alternativ vej da vi skulle under en

Viadukt som vi var bange for var for lav. Vi fandt derud men der var først åbent kl.13 Surt.

Så vi tog videre til Immavad bro Den var rigtig flot. Ikke langt derfra spiste vi frokost i en lille park med fint udskåret træfigurer af de folk og fæ som havde benyttet hærvejen.

Herefter blev det rigtig grusvej til Herufstenen og Urnehover som havde været tingsted.

Næste stop skulle være Rise Kirke lidt syd for Røde Kro. Her var begravelse så vi tog en lille lur, og gik en tur på kirkegården inden vi så selve kirken.

Derefter gik det til Povlsbro og Oksekæret som var et stykke hærvej som var bevaret.

Sidste stop på hærvejen var den gamle hærvejsbro over Gejlåen Her var også en mindesten for Bummelummer snaps. En fin afslutning på hærvejturen.

Men da vi nu var så tæt på den tyske grænse tog vi lige over for at fylde depoterne op. Herefter gik det hjem over,  vi overnattede på motorvejsrestepladsen på Fyn. Men der var en del lastbilsstøj. Så det skal vi ikke mere.

Alt i alt nogle gode dage med mange fine oplevelser.